Strona główna
Nasze dzieci
Kadra
Oferta Galeria
Gazetka www
 
Kontakt   Informacje dla rodziców

 
 
 

  •  "cała Polska czyta dzieciom" - w naszym przedszkolu oprócz nauczycielek, które codziennie czytają dzieciom, do akcji włącza się coraz więcej rodziców oraz osoby znane w środowisku lokalnym. Ostatnio gościła u nas pani Alina Putz, mama Roberta z grupy "Tygrysków".

Naszym gościem był również pan Janusz Dzięcioł.

Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:

  • buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem
  • zapewnia emocjonalny rozwój dziecka
  • rozwija język, pamięć i wyobraźnię
  • uczy myślenia, poprawia koncentrację
  • wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka
  • poszerza wiedzą ogólną
  • ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole
  • uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu
  • zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów
  • chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury
  • kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie

Dlatego

CZYTAJ DZIECKU 20 MINUT DZIENNIE. CODZIENNIE!

Czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu.

Czytanie kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość świata
i pomaga mu zrozumieć siebie i innych.

Wspólne głośne czytanie z nastolatkiem pomoże mu pokonać
wiele problemów wieku dorastania.

"Bez względu na to ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka, oprócz okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie oraz radykalne ograniczenie telewizji".

Jim Trelease, autor "Read-Aloud Handbook" (Podręcznik głośnego czytania)

NIKT NIE RODZI SIĘ CZYTELNIKIEM,
CZYTELNIKA TRZEBA WYCHOWAĆ,
CODZIENNIE CZYTAJĄC DZIECKU DLA PRZYJEMNOŚCI.

  • Wprowadź rytuał głośnego czytania dziecku 20 minut dziennie.
  • Jeśli dziecko o to prosi - wielokrotnie czytaj tę samą książkę lub wiersz.
  • Pozwalaj na pytania, rozmowy, powrót do poprzedniej strony.
  • Unikaj podziałów na książki dla chłopców i dla dziewcząt.
    Tzw. książki dla dziewcząt warto przeczytać zanim chłopiec zacznie się wstydzić "babskiej literatury". Da mu to wgląd w słabo mu znany świat emocji.
  • Bądź przykładem - dzieci powinny widzieć dorosłych zagłębionych
    we własnych lekturach książek i czasopism.

CZYTANIE POWINNO SIĘ DZIECKU ZAWSZE KOJARZYĆ
Z RADOŚCIĄ, NIGDY Z PRZYMUSEM, KARĄ CZY NUDĄ.

Do czytania dziecku wybieraj odpowiednie książki:

  • ciekawe dla dziecka
  • napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną
  • uczące racjonalnego myślenia
  • niosące przesłanie szacunku wobec dziecka, ludzi, innych istot, prawa
  • promujące pozytywne wzorce postępowania
  • dostosowane do wrażliwości dziecka - nie wzbudzające lęków i niepokojów
  • unikające stereotypów kulturowych związanych z rasą, płcią itp.
  • budujące pozytywny stosunek do świata i wiarę w siebie

Nie zmarnuj szansy swojego dziecka!

Kluczem do sukcesu jednostek i społeczeństw jest wiedza.

Kluczem do wiedzy i sprawności umysłu jest czytanie.

Nawyk czytania i zapał do książek trzeba kształtować w dzieciństwie, czytając dziecku na głos.

Czytanie dziecku jest dziś ważniejsze niż było kiedykolwiek:

Lawinowo rośnie ilość informacji i wiedzy.
Kto nie czyta, nie nadąży za zmianami we współczesnym świecie.

Czytanie chroni dziecko przed uzależnieniem do telewizji i komputerów.

Więź z rodzicami, wzmocniona czytaniem, daje dziecku siłę
do pokonywania wielu pokus i zagrożeń.

Czytaj dziecku 20 minut dziennie. Codziennie!

"Naród, który mało czyta, mało wie. Naród, który mało wie, podejmuje złe decyzje - w domu, na rynku, w sądzie, przy urnach wyborczych. Niewykształcona większość może przegłosować wykształconą mniejszość - to bardzo niebezpieczny aspekt demokracji".

Jim Trelease, autor "Read-Aloud Handbook" (Podręcznik głośnego czytania)

Jeśli chcemy żyć w kraju mądrych, uczciwych i kulturalnych ludzi, zadbajmy o to,
by codzienne głośne czytanie stało się priorytetem w naszym domu
oraz w przedszkolu i w szkole naszego dziecka.

I Ty także włącz się do kampanii
Cała Polska czyta dzieciom
i zachęć innych!

"Złota lista" książek polecanych do czytania dzieciom:

 

Wiek 0-4 lata:


Marta Bogdanowicz (opracowanie) - Rymowanki-przytulanki
Paulette Bourgeois, Brenda Clark - seria o Franklinie
Jan Brzechwa - Wiersze i bajki
Josef Czapek - Opowieści o piesku i kotce
Karel Czapek - Daszeńka
Gilbert Delahaye - seria o Martynce
Dorota Gellner - Bajeczki
Czesław Janczarski - Miś Uszatek, Wędrówki Misia Uszatka
Janosch - Ach, jak cudowna jest Panama
Astrid Lindgren - Lotta z ulicy Awanturników; Ja też chcę mieć rodzeństwo
Hanna Łochocka - O wróbelku Elemelku
Sam McBratney - Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham
Nele Most, Annet Rudolph - Wszystko moje; Co wolno, a czego nie wolno
Beata Ostrowicka - Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkole
Julian Tuwim - Wiersze dla dzieci

 

Wiek 4-6 lat:


Hans Christian Andersen - Brzydkie Kaczątko
Florence and Richard Atwater - Pingwiny Pana Poppera
Wanda Chotomska - Wiersze, Pięciopsiaczki
Carlo Collodi - Pinokio
Waclaw Cztwrtek - O gajowym Chrobotku; Bajki z mchu i paproci
Dimiter Inkiow - Ja i moja siostra Klara
Astrid Lindgren - seria o Pipi Pończoszance, Emil ze Smolandii
Hugh Lofting - seria o Doktorze Dolittle
Kornel Makuszyński - Przygody Koziołka Matołka
Małgorzata Musierowicz - Znajomi z zerówki
Alan A. Milne - Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka
Zofia Rogoszówna - Dzieci Pana Majstra
Krystyna Siesicka - Idzie Jaś
Małgorzata Strzałkowska - Leśne głupki; Wierszyki łamiące języki
Danuta Wawiłow - Wiersze

 

Wiek 6-8 lat:


Marcin Brykczyński - Ni pies, ni wydra
Jan Brzechwa - Pchła Szachrajka; Szelmostwa Lisa Witalisa, Akademia Pana Kleksa
Frances Hodgson Burnett - Mała księżniczka
Tove Jansson - seria o Muminkach
Astrid Lingren - Dzieci z Bullerbyn; Mio, mój Mio
Mira Lobbe - Babcia na jabłoni
Anna Onichimowska - Najwyższa góra świata
Stanisław Pagaczewski - Porwanie Baltazara Gąbki
Dr. Seuss - Słoń, który wysiedział jajo
Anna Sójka - Czytam od A do Z
M. Strzałkowska - Rady nie od parady
Anne-Cath. Westly - Sekret Taty i ciężarówka
Jan Whybrow - Księga straszliwej niegrzeczności, Małego Wilczka księga wilkoczynów
Piotr Wojciechowski - Z kufra pana Pompuła
Wojciech Żukrowski - Porwanie w Tiutiurlistanie

 

Wiek 8-10 lat:


Heather Amery - Mity greckie dla najmłodszych
Edmund de Amicis - Serce
Marta Berowska - Polskie legendy i podania
Frances Hodgson Burnett - Tajemniczy ogród
J. Canfield, M. i P. Hansen, I. Dunlap - Balsam dla duszy dziecka
Rudyard Kipling - Księga dżungli
Eric Knight - Lassie, wróć!
Bolesław Leśmian - Klechdy sezamowe, Przygody Sindbada Żeglarza
Astrid Lindgren - Bracia Lwie Serce; Rasmus i włóczęga
Clive Staples Lewis - Opowieści z Narni
Kornel Makuszyński - Szatan z siódmej klasy
Lucy M. Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza
Antoine de Saint- Exupery - Mały książę
Sempe, Goscinny - seria o Mikołajku
Mark Twain - Przygody Tomka Sawyera, Królewicz i żebrak

 

Wiek 10-12 lat:


Daniel Defoe - Przypadki Robinsona Crusoe
Charles Dickens - Oliver Twist; Opowieść wigilijna
Aleksander Dumas - Trzej Muszkieterowie; Hrabia Monte Christo
Arkady Fiedler - Orinoko; Spotkałem nawet szczęśliwych Indian
Astrid Lindgren - Ronja, córka zbójnika
Ferenc Molnar - Chłopcy z Placu Broni
Małgorzata Musierowicz - Noelka i inne tomy Jeżycjady
Jerzy Niemczuk - Opowieść pod strasznym tytułem
Edmund Niziurski - Sposób na Alcybiadesa, Księga urwisów
Ferdynand A. Ossendowski - Słoń Birara
Harriet Beecher Stowe - Chata Wuja Toma
Dorota Terakowska - Córka czarownic
J.R.R. Tolkien - Hobbit
Jean Webster - Tajemniczy opiekun
Maciej Wojtyszko - Bromba i inni

 

Wiek 12-14 lat:


Peter Bichsel - Dziecinne historie
H. Jackson Brown, Jr. - Mały poradnik życia *
J. Canfield, M.V. Hansen, K. Kirberger - Balsam dla duszy nastolatka
Paulo Coehlo - Alchemik
Arthur Conan Doyle - Pies Baskerville'ów
Harper Lee - Zabić drozda
Grzegorz Leszczyński - Antologia. Po schodach wierszy
Margaret Mitchell - Przeminęło z wiatrem
Henryk Sienkiewicz - Quo vadis
Anika Thor - Prawda czy wyzwanie
J.R.R. Tolkien - Władca pierścieni
Juliusz Verne - Tajemnicza wyspa

książki popularno-naukowe
Edward de Bono - Naucz się myśleć kreatywnie
Tony Buzan - Rusz głową
Tadeusz Niwiński - Ja

 

Wiek 14-16 lat:


Ursula K. Le Guin - Czarnoksiężnik z archipelagu
Pierre Boulle - Most na rzece Kwai
Anna Frank - Dziennik
Francis Scott Fitzgerald -Wielki Gatsby
Rudolf W. Guliani - Przywództwo *
Victor Hugo - Nędznicy
Spencer Johnson - Kto zabrał mój ser?
Leszek Kołakowski - 13 bajek z królestwa Lailonii (...) i inne bajki
Yann Martel - Życie Pi
Bolesław Prus - Faraon
Wiktor Woroszylski - Nastolatki nie lubią wierszy

książki popularno-naukowe
V.B. Droesher - Reguła przetrwania
Michael Gurian - Zrozumieć nastolatka *
M.R.Kopmeyer - Praktyczne sposoby osiągania sukcesu *
(sugerujemy, aby zacząć od rozdziałów nt. potęgi myśli i źródeł inspiracji)
Ron Potter-Efron - Życie ze złością *

 

Wiek powyżej 16 lat:


Karen Blixen - Pożegnanie z Afryką
Guareschi - Don Camillo i jego trzódka
Zbigniew Herbert - Martwa natura z wędzidłem; Barbarzyńca w ogrodzie
Ryszard Kapuściński - Busz po polsku, Cesarz
Gabriel Garcia Marquez - Nie ma kto pisać do pułkownika
George Orwell - Folwark Zwierzęcy
Jan Twardowski - Ja ksiądz wędrujący jak grzyb po deszczu
Wisława Szymborska - Wiersze

książki popularno-naukowe
Nathaniel Branden - 6 filarów poczucia własnej wartości *
Sephen R. Covey - 7 nawyków skutecznego działania *
Erich Fromm - Sztuka miłości, Mieć czy być *
Daniel Goleman - Inteligencja emocjonalna *
John Gray - Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus *
Leszek Kołakowski - Mini wykłady o maxi sprawach
M. Scott Peck - Drogą mniej uczęszczaną * fragmenty


* fragmenty
Proponujemy, by książki opatrzone gwiazdką najpierw przeczytać samemu i dokonać wyboru fragmentów zanim zaczniemy czytać dziecku, ponieważ oprócz uniwersalnych treści zawierają one czasem rozdziały lub akapity związane z realiami innej kultury, które nie zawsze są interesujące, zrozumiałe lub adekwatne do naszej rzeczywistości.

 

 jar & cheepsi